Kiwi - packhouse

Práce v baličce kiwi

Autor: Marek Musil

Práce v baličče kiwi

Zdravím všechny cestovatele po Zélandu, kteří se chystají vydělat pár dolarů na další cestování nebo jimi pokrýt výdaje za předchozí cesty. Rád bych vám napsal pár řádků o baličce kiwi, kde jsme s přítelkyní jeden měsíc pracovali.

Na sběr kiwi jsem se s mými 190 centimetry necítil a navíc začínalo být v květnu chladno, a proto jsme se v Katikati začali porozhlížet po práci v packhousu. Kamarádi nás však varovali, že se tato monotónní práce dá díky vidině peněz vydržet dva týdny, než z toho člověk zblbne. Jak těžké bylo práci získat a opravdu je v baličce člověk za robota?

Rozhodně je lepší se o práci ucházet osobně a okamžitě vyplnit dotazník. Telefonátů a emailů personalisté dostávají nespočet a byli by sami proti sobě, kdyby několik dní předem slibovali zájemcům práci. V prvním packhousu zrovna nikoho nehledali a nenechali jsme se ukolébat slovy, že každým dnem se určitě nějaká pozice uvolní a ozvou se nám (což se ani po týdnech nestalo). V druhém se na nás usmálo štěstí a mohli jsme následující den nastoupit.

Předtím ale bylo potřeba vyplnit "application form". Pozice, o které se lze ucházet:

Grader - Třídí dobré ovoce od špatného (nahnilé, napadené škůdci, různě pomlácené), dbá na to, aby jednotlivé kusy splňovaly očekávané standardy. Často ale pracuje v chladnějším prostředí.

Tray preparation/Tray Liner - Příprava správných krabic, vkládání igelitů a plat stanovených rozměrů do nich. Jelikož jsme právě tuto pozici vykonávali, rozepíšu se o ní níže více.

Packer - Rovnání kiwi do plat. Často i zavírání krabic.

Stacker - Zabalené zavřené krabice skládá na paletu a skenuje čárové kódy (které na ně často i sám lepí), pro evidenci v systému a ověření správného počtu krabic.

Strapper - Opatřuje paletu s vyskládanými krabicemi páskou, kartonovými výztuhami, fóliemi či jinými zpevňovacími prvky pro následnou expedici.

Forklift Operator - Prostě a jednoduše řidič vysokozdvižného vozíku. Práce s paletami, biny a vším, co je zrovna potřeba přesunout. Pro tuto práci potřebujete řidičák na "ještěrku" (OSH certificate) a absolvovat "pre-employment drug test".

Pár dalších pozic: Trolley Operator - dodávka palet s prázdnými krabicemi, přemisťování palet a binů; Quality Checker/Controller; Cleaner, Tray Maker - výroba krabic

Do dotazníku jsem pro jistotu zmínil mírné problémy se zády, což mi pomohlo k tomu, že jsem nebyl přidělen ke Stackerům, k čemuž mě má postava a zejména výška předurčovaly a kde bych nejspíš býval skončil. Jak já tak přítelkyně jsme dostali pozici Tray Linerů a čekala nás příprava krabic. V čem to spočívalo?

Bez zaškolení nás postavili ke "stanovišti" a měli jsme za úkol obsluhu 3-4 pásů. Člověk si musí hlídat, aby používal správnou velikost a typy "krabic, igelitů, sáčků a plat". Běžně se tedy stává, že po své levé ruce máte k obsluze úplně jiné velikosti než na pásech po pravé ruce. A že není těžké to v časovém presu poplést. Než se právě připravená krabice dostane po pásu k Packerům, je před ní například dalších 5 krabic. Někdy ale jely linky tak rychle, že byl člověk rád, že Packerům nepadá ovoce na zem a neřvou na nás, kde to vázne. Proto bylo lepší využít případné pomalejší tempo linky na přípravu krabic do zásoby (na paletu) místo na odpočinek. Důležitá je také vzájemná výpomoc zejména, když má "soused" stejnou velikost plata a typ krabic. Tzn., že se o daný pás lze podělit - kdo zrovna stíhá...

Ale abych popsal průběh od začátku. Trolley Operator přiveze ke stanovišti paletu s potřebným typem krabic. Dva až tři kusy (aby se neotáčel pro každou krabici zvlášť) si Tray Liner dá na pracovní desku, vloží do nich potřebný igelit a plato a pošle je po pásu směrem k Packerům. Mně osobně vyhovovaly velké krabice, kam se vkládaly pouze sáčky. Ale na správné postupy a zrychlování se o setiny si každý přijde časem sám. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že je často lepší, když i člověk moc nestíhá a nemá čas přemýšlet o tom, jak je směna ještě dlouhá.

Směny byly v Hume Pack-N-Cool (Katikati) denní (6:30 - 17:45) a noční (18:30 - 5:45) se třemi pauzami (30min na oběd a dvě krátké patnáctiminutové) . My jsme si zvolili denní. Pracovalo se 6 dní v týdnu a bylo možné si zvolit jeden den volna (čehož jsme využívali na spánek, nákup a praní prádla). V packhousu ale byli i tací, kteří se dne volna vzdali. A někteří pracovali i část následující směny. Co by člověk pro peníze neudělal... Když je řeč o penězích - byli jsme placeni týdně a to minimální mzdou. Součástí byl i tzv. holiday pay, který se vyplácel až po ukončení pracovního poměru. Příchod a odchod do práce byly zaznamenávány pomocí otisků prstů, tudíž to bylo přehledné a každý týden byly na tabuli příchody a odchody všech zaměstnanců.

Pro vydělání pár dodatečných dolarů jsme se přihlásili i na úklid po směně. Zametání, vysypání košů, poklizení pracoviště. Snadná práce klidně na 30min. Ač byl "náš" packhouse jeden z největších, stalo se, že díky nepřízni počasí byla směna zrušená. Oslovení jedinci ale měli možnost i tak přijít do práce a celé dopoledne/den poklízet halu, což byl vítaný odpočinek, když tempo práce nebylo diktováno rychlostí linky a počtem ovoce.

Pár informativních bodů:

  • pracovalo se v reflexních vestách (s napsaným osobním číslem), které jsme si museli zakoupit

  • nosily se síťky na vlasy (+ případně roušky na vousy) a dbalo se na hygienu

  • striktní pravidla (postupy, zóny, nahlášení i sebemenších úrazů, evidence náplastí,...)

  • poslech muziky nebyl povolený

  • nesměly se nosit žádné náramky, řetízky apod.

Výhody:

  • práce uvnitř (a v suchu!), čisté prostředí

  • i 12 hodin denně po 6-7 dní v týdnu  slušný výdělek

  • díky velikosti packhousu a naskladněného ovoce poměrně stabilní pracovní doba

  • možnost odnést si po práci domů pár kusů kiwi

Nevýhody:

  • robotická práce

  • ne vždy nejchytřejší a nejpracovitější nadřízení (u nás zejména z Tongy)

  • po 12 hodinách v práci na nohou je člověk rád, že si večer aspoň uvaří a dá lahváče

Na tuto práci nevzpomínám ve zlém. V packhousu jsme vydrželi měsíc a dalších pár dnů bychom asi skousli. Vydělali jsme si slušné peníze na další cestování. Práce to byla robotická, ale docházelo i k situacím, kdy přidělené pásy vůbec nejely. V těchto případech jsem si i dobrovolně (stát hodiny na místě a nemít co dělat je ubíjející) vyzkoušel práci Packera (kterou bych vážně asi dělat nechtěl) a Stackera (ramena a záda si po pár dnech na nošené váhy zvyknou a kromě peněz člověk získá i svalovou hmotu).

Toto je moje zkušenost s Hume Pack-N-Cool v Katikati. Je možné, že to jinde probíhá mírně odlišeně.

Kdybyste měli jakékoliv dotazy, klidně mi napište na Facebook (https://www.facebook.com/musilmara)

Přečetli jste si už?

Dlouhodobé cestovní pojištění nejen na Nový Zéland najdete na webu VisitKiwi.cz.