Self-contained
Jak si udělat self-contained káru a kempovat téměř všude

Autor: Patrik Vlnas, https://vlnas.com/self-contained/ (článek zveřejněn se souhlasem autora)

CO TO JE: "SELF CONTAINED"

Na Novém Zélandu existuje základní pravidlo DOC (Department of Conservation): kempovat je všude zakázáno. Dovoleno je pouze na místech k tomu určených. Tato místa většinou mají ceduli: Overnight stay permitted, Camping allowed apod. nebo je najdete v aplikaci Campermate či Wikicamps jako ověřené místo pro nocování s vašim autem. Také je možné nocovat ve Freedom Camping Area (většinou 1km a více od měst) a na územích spravovaných DOC (různé Conservetion Area, Picnic Area apod.). Viz ustanovení DOC: www.doc.govt.nz/freedomcamping.

Místa pro nocování se tedy dělí na Self Contained and Non Self Contained. Self Contained místa jsou často velmi jednoduché plácky, louky či parkoviště, kde není zaručeno WC a měli byste v rámci svého auta si toto zajistit - WC, vodu, odpadky. Místa pro normální Non Self Contained auta, kde je možné vybalit stan, přespat v autě, na zemi atd. jsou často vybavená WC, odpadkovými koši a třeba i vodou. Problém je, že takových míst je na Novém Zélandu opravdu málo a nedá se spoléhat, že takové přespání najdete každý den. Proto je dobré mít možnost využívat všech tábořišť, nicméně bez certifikace Self Contained na takových místech přespávat nesmíte pod pokutou několika stovek novozélandských dolarů.

CO JE POTŘEBA K SELF CONTAINED

Je hlavně potřeba udělat si certifikace vlastního auta pověřeným inspektorem NZMCA (jakéhosi novozélandského motoristického klubu). V rámci této certifikace musíte v principu dokázat, že jste se svým autem soběstační a můžete s ním minimálně 3 dny nocovat bez potřeby doplňovat vodu, využívat jiné WC a mít možnost uskladňovat odpadky.

Asociace NZMCA na oficiálním webu uvádí přesné podmínky pro splnění certifikace: https://www.nzmca.org.nz/self-containment, a také seznam komisařů dle lokalit, kteří vám auto prohlédnou: https://www.nzmca.org.nz/self-containment-officers.

V AUTĚ MUSÍTE MÍT:

  • Přenosné WC (chemické). Chemikálie, čistící prostředky a hlavně používání záchodu ve výsledku není třeba. Viz Trademe.co.nz (vyhledávácí výraz: "portable toile"), The Warehouse, Burnsco. Pro případ certifikace musí být na přístupném místě a připevněný k podlaze (zajištěný, aby se nepohyboval a mohl se používat), nicméně používat se ho nechystáme, takže jsme ho posléze umístili na nejhůře přístupné místo v autě, aby nám zabíral místo jinde. Je dobré ho nevyhazovat pro případ kontroly.

    Mé řešení: Campmaster portable toilet zakoupený na Trademe.co.nz za 55 NZD.
  • Dřez - cokoliv ho bude připomínat a bude funkční. Buď normální dřez nerezový, nebo lze nahradit plastovým lavorem (s dírou) apod. Nejlépe se sežene něco použitého v lokálním Recycle Centru (informujte se na webu nebo v i-Site), případně hobby markety jako Mitre10 či Bunnings Warehouse.

    Mé řešení: omlouvám se - dřez není zrovna naleštěn tak, jak bývá obvykle
  • 2 barely na vodu - na 1 osobu je potřeba 12 litrů. Pokud chci certifikovat pro 1 osobu, stačí malé barely (Recycle Centra mají spousty 20l), pokud pro dvě osoby, jsou potřeba min. 24 litrové barely (Recycle centra anebo Bunnings Warehouse či Supercheap Auto)

1 barel na čistou vodu - je potřeba zatemnit/zabarvit, aby na vodu nešlo přímé světlo. My ho máme nabarvený bílou barvou. Viděli jsme i barel oblepený černou páskou. Z barelu na čistou vodu je potřeba pomocí "fresh water hose" či "drinking water hose" napojit vodu z barelu ke kohoutku u dřezu. Hadice ke kohoutku musí být speciální přímo na pitnou vodu. My ji koupili v Bunnings Warehouse 10m za 40 NZD, průměr 12mm. Samotný kohoutek ke dřezu jsme neřešili, protože jsme jej v autě již měli, nicméně v Burnsco, hobby marketech nebo v Recycle Centrech se dají najít. Dobrý je pumpovací kohoutek (viz Google: "caravan hand water tap"), prodávají se i na TradeMe (je potřeba chvíli zkoušet různá vyhledávací hesla). Sehnat se dá i s automatickou pumpou 12V připojenou k autobaterii. Na pumpovacím kohoutku bývá standardně 12mm přípojka na hadici, takže není problém s připojením. Ještě je potřeba nahoře na barelu udělat ovzdušňovací ventil, aby v barelu při pumpování nevzvnikal podtlak. Stačí koupit tenkou cca 10 cm hadičku (já použil brčko) a udělat díru do barelu či víčka od barelu a nasadit ji tam.

Mé řešení: 20l barel z recyclu, 3/4 závit a male spojka nasazená na dolní ventil barelu, 12mm male-male uzávěr a oranžová zahradní spojka na rychlé odpojení/připojení k hadici vedoucí do pumpovacího kohoutku u dřezu. Odvzdušňovací ventil z brčka na vrchu víčka skrz do barelu.

1 barel na špinavou vodu - musí být stejně velký jako barel na fresh water. Do tohoto barelu vede odpad ze dřezu a musí mít "trap" tedy koleno, aby v autě nebyl zápach ze špinavé vody. Odpadní trubky a koleno lze nové zakoupit v Mitre10 či Bunnings Warehouse, hodně je mají i v Recycle Centrech. Možnost je i použít gumovou odpadní hadici (jako je na pračky) a z ní "koleno" vymodelovat - opět v instalatérské části Mitre10 nebo Bunnings Warehouse. Dle certifikace musí mít "špinavý" barel možnost vypustit vodu v případě evakuace (tzv. evacuation hose). Dole do barelu je tedy potřeba namontovat výpustní ventil a hadici z auta ven (klidně zahradní) a nebo k ventilku připevnit kohoutek či uzávěr a někde v autě mít uzavíratelný box a v něm stočené klubko cca 2-3m zahradní hadice. Tím se prokáže, že máte možnost špinavou vodu v případě nouze vypustit z auta ven a hotovo. Nakonec je potřeba nahoře barelu udělat stejný ovzdušňovací ventil jako u čistého barelu.

Mé řešení: odpadní hadice namodelovaná do tvaru "kolena" ("smell trap)", vedoucí dále do barelu na špinavou vodu, kde je ve víčku cca 15mm díra a šroubovací oboustranná spojka na hadici do barelu (lze protáhnout hadici skrz bez spojky a natvrdo přilepit nebo použít jinou redukci - účelem je dotáhnout odpad do barelu a utěsnit kvůli zápachu a prosakování). Evacuation hose a odvzdušňovací ventil lze udělat stejně jako u barelu na čistou vodu - viz výše.

Odpadkový koš - musí to být uzavíratelná nádoba, aby nevypouštěla zápach. My jsme použili klasickou zavírací bedýnku z warehouse pouze pro případ certifikace. Normálně používáme tuhle nádobu na nádobí. Velikost a provedení je čistě na vás.

Mé řešení: plastová přepravka s víkem z Bunnings Warehouse s odpadkovým pytlem uvnitř.

JAK PROBÍHÁ CERTIFIKACE

Kontaktujte inspektora NZMCA v místě, kde budete provádět kontrolu. Sjednejte si schůzku a inspektor vám prohlédne v autě všechno vaše nové Self-Containment vybavení. Pokud nebude s ničím zásadní problém, vyplní si vaše údaje, zaplatíte mu na místě $55, nalepí vám modrou nálepku Self Contained na auto a cca do týdne nechá zaslat poštou certifikát a kartičku na přední okno.

Certifikace se takto provádí znovu každé 4 roky. Slyšel jsem od jiných lidí, že místo komisaře NZMCE jeli ke 2 pověřeným instalatérům, kteří mohou provádět Self-Containment prohlídky, ti jim zadarmo prohlídli auto, vyplnili papíry a ty si pak sami zaslali do kanceláře NZMCA spolu s $55 a obratem jim přišel dopis s certifikátem a kartičkou. Já sám jsem zažil pouze první variantu a mohu ji doporučit, protože to bylo velmi krátké a i když jsem neměl vše dokonalé, tak pan komisař to neřešil.

VLASTNÍ NÁKLADY NA SELF CONTAINED CERTIFIKACE:

barely 2 x $35 
hadice $40 
koncovky a spojky $10 
WC $50 
koš $10 
certifikace $55 
celkem $235 

DALŠÍ NÁKLADY (ODHADUJI, ALE SÁM JSEM NEŘEŠIL)

dřez $20 
pumpovací kohoutek $50 
celkem $70 

Celkové náklady tedy odhaduji kolem $300. Nicméně vzhledem k tomu, že budete moct daleko častěji spát ve free kempech pro Self Contained (normální kemp pro 2 cca $15-35), tak se vám investice dle mého vrátí po prvním měsíci cestování.

Závěrem: hodně štěstí s kutilstvím a doufám, že se bude Novým Zélandem prohánět daleko více Self Contained aut a užijete si cestování opravdu naplno!

Poznámka autora: článek byl napsán v září 2016 dle osobních zkušeností a názorů autora a je možné, že se podmínky certifikace či vlastní zkušenosti jiných lidí změní a článek nebude relevantní. V případě dotazů, nejasností nebo aktualizace o vlastní a novější zkušenosti kontaktujte autora.